De praktijk van het lesgeven

De praktijk van het lesgeven

De tijd vliegt en mijn studie vordert gestaag. Alweer twee jaar loop ik hier rond als duaal student. Steeds meer leerlingen herkennen mij en ik leer steeds meer leerlingen kennen bij naam. Ik kom ook veel vaker in de praktijk door les te geven. Soms is dat confronterend maar ook iedere keer uitdagend en het geeft mij enorm veel voldoening. Iedere dag opnieuw. Ik ben in het nieuwe jaar begonnen op het economieplein om daar een aantal uren per week les te gaan geven. De manier van lesgeven is daar totaal anders, het is geen klaslokaal met je eigen groep maar je loopt met meerdere docenten rond en coacht de leerlingen bij hun werk. Het was voor mij even wennen maar het bevalt goed. Het is een bijzondere ervaring om dagelijks tussen zoveel leerlingen bezig te zijn. Leerlingen die je zomaar even aanspreken voor een kort gesprekje maar het kan ook zomaar gebeuren dat je tegenover een leerling zit die vervelend gedrag vertoont. Dan is het ook een taak van een docent om deze leerling in liefde terecht te wijzen.

De week voor de herfstvakantie mocht ik mee als begeleider met de leerlingen van 5 HAVO. Toen teamleider Brand mij hiervoor vroeg hoefde ik niet lang na te denken. Samen met de leerlingen en enkele collega’s zijn we een week naar Engeland geweest. Het was een geweldige ervaring. Zowel voor de leerlingen als docenten. Het contact met deze leerlingen was vriendschappelijk te noemen. Vanwege het geringe leeftijdsverschil stond ik vrijwel naast deze leerlingen. Maar dat was geen drempel, het was juist goed om zo samen met deze leerlingen Londen en omgeving te ontdekken. Ik trok op met een eigen groepje leerlingen die allemaal het E&M profiel volgen en samen hebben we met de hele club een geweldige week achter de rug. Uiteraard heb je wel die week wel de verantwoordelijkheid te dragen over de leerlingen. Gelukkig raakte niemand van mijn groep zoek. De sfeer was erg gemoedelijk. Ik voelde me bijna weer een leerling tussen al deze enthousiaste jongeren. Er was echter een groot voordeel, ik hoefde niet in een gastgezin. Verschil moet er blijven, immers?

Op het moment dat ik deze column schrijf ben ik aan het wachten op mijn assessment. Dit houdt in dat ik een les moet geven en deze les beoordeeld gaat worden door een aantal mensen. Als ik slaag voor dit assessment ben ik bevoegd om zelfstandig mijn lessen te gaan geven. Geen begeleiding meer maar volop bezig zijn in de praktijk van het lesgeven! Met zijn leuke, maar ook zijn minder leuke kanten. Ik heb er in ieder geval zin in!