Ondernemen kun je leren

Ondernemen kun je leren

“Zijn ze goed gelukt? Zullen ze lekker smaken? Mogen we ze al proeven?” Enthousiast begroeten enkele leerlingen mij dit lesuur. Nieuwsgierig komen ze het lokaal binnen gelopen en meteen voelen ze even aan hun eigen gemaakte chocolade. Er zitten hele mooie exemplaren bij, sommigen zijn een beetje uitgelopen en zien er minder smakelijk uit. Toch mag dat de pret niet drukken. Met gepaste trots op hun product verorberen de leerlingen van de tweede klas hun eigen gemaakte bonbon.

Of ik verzorging ben gaan geven? Nee, dat niet. Maar ik ben wel met mijn leerlingen van klas 2b en klas 2c een morgen wezen koken op het verzorgingsplein. We hebben onze eigen chocolade gesmolten en daarna weer laten stollen en versierd. We hebben dit uitstapje gemaakt omdat we bezig zijn met ons eigen bedrijf.

Naast de gewone lessen probeer ik als docent regelmatig nieuwe uitdagingen te vinden voor mijn leerlingen. Enkele maanden geleden heb ik het idee gelanceerd om een eigen bedrijfje op te starten. Een soort van mini onderneming, zoals dat op het MBO wel vaker gebeurt. De leerlingen waren meteen enthousiast! Ondernemen kun je immers alleen in de praktijk leren?

Eerst hebben we op een groot vel papier ons ondernemingsplan op een creatieve wijze opgeschreven. De prijs, de plaats, het product en de promotie van ons bedrijf kwamen aan bod. De keuze voor de bedrijfsnaam zorgde ook voor veel creatieve ideeën. Jorine chocolade, het Haasje, MMJH chocolade of Koe chocolade zijn enkele voorbeelden.

Het ontwerpen van een logo, het briefpapier en het visitekaartje bleken leuke opdrachten. Er zitten wel enkele potentiële grafische vormgevers op de Pieter Zandt. De kroon op het werk was toch wel het ontwerpen van de sticker die op de verpakking kon worden geplakt.

De verkoop van de chocolade kon worden gestart! Natuurlijk doen we het niet allemaal voor onze eigen portemonnee. Spontaan werden er goede doelen aan de actie gekoppeld. Iedere onderneming heeft zo zijn eigen doel waar ze chocolade voor verkopen. Het is de bedoeling dit geld uit te keren aan de goede doelen.

Het eerste verkoopmoment hebben we gedaan in Kampen. Leerlingen trokken er in groepjes op uit en de eerste verkoopresultaten zijn binnen. Al enkele tientallen euro’s konden worden genoteerd.

“Wanneer gaan we weer de stad in? Mogen we ook thuis gaan verkopen? Dit is heel leuk om te doen, ik heb er al veel van geleerd!” De reacties na het eerste verkoopmoment waren over het algemeen positief. Leerlingen leren in de praktijk te ondernemen. En dat gaat ze goed af!