Van paperclip tot geld

Van paperclip tot geld

Ik zag al een hele tijd uit naar het einde van de zomervakantie. Dat klinkt misschien een beetje vreemd in de oren van mijn collega’s en leerlingen. Maar ik zag uit naar het moment dat ik kon starten met mijn baan op de Pieter Zandt. Nieuwe leerlingen, nieuwe klassen en een eigen verantwoordelijkheid. Voor de leerlingen een nieuw vak en een nieuwe docent. De eerste lessen. Het leren van de namen. Spannend maar leerzaam.

Inmiddels zijn we al weken bezig met dit schooljaar. En na de eerste theoretische lessen is het tijd om de praktijk op te zoeken. Ik ben een man van de praktijk. Leren door ervaring. In mijn zoektocht kwam ik een leuke en leerzame opdracht tegen. Een ruilspel. Met als doel om te onderzoeken welk nut geld heeft in de economie. Of een paperclip als ruilmiddel.

Na de nodige voorbereiding was het dan zover. Met de tweede klassen ben ik in het centrum van Kampen geweest. De opdracht was eenvoudig. De ene helft kreeg een muntstuk van 20 cent en de andere helft kreeg een paperclip. Ik was enorm nieuwsgierig hoe het zou gaan lopen en met welke opbrengst de leerlingen terug zouden komen.

In de loop van de tijd dat de leerlingen door de winkelstraat van Kampen slenterden, werden ze steeds enthousiaster. Het duurde even voordat sommige leerlingen de voorbijgangers durfden aan te spreken. Maar hoe groter de voorwerpen werden of hoe hoger het geldbedrag, hoe harder de leerlingen op jacht gingen naar meer.

Op een gegeven moment renden zelfs groepjes leerlingen langs mij heen om zo snel mogelijk steeds meer te kunnen ruilen en verzamelen. De reacties waren geweldig om te horen. Ik genoot ervan dat het experiment zo goed liep. Heerlijk om al die leerlingen zo actief bezig te zien in de praktijk.

Na ongeveer drie kwartier werd er weer verzameld en zijn we terug gegaan naar school. In het klaslokaal bleken de meest uiteenlopende voorwerpen te zijn geruild. Van pennen tot LED-lampjes. Van complete broden en zelfs een bos bloemen kwam tevoorschijn. Een tafel vol met voorwerpen. Er was zelfs een groep die van 20 cent, 5 euro wisten te maken. Een prachtig voorbeeld van woekeren.

Leren door ervaring. Het bleek achteraf makkelijker om met geld iets te ruilen dan met een paperclip. Maar uiteindelijk slaagde iedereen er in om met een paperclip ook met grote voorwerpen en zelfs geld op school te komen. We kwamen erachter dat hoe meer waarde een voorwerp heeft, hoe gemakkelijker er geruild kan worden.

Experiment geslaagd. Voor herhaling vatbaar!